Powiaty cieszą się z projektowanych ograniczeń w finansowaniu oświetlenia dróg publicznych, ale jednocześnie chcą, by z katalogu lokalizacji, których oświetlenie będą musiały opłacać, wykreślić miejsca publiczne, ponieważ pojęcie to nie jest zdefiniowane w przepisach.
Przyjęty po pierwszym czytaniu przez połączone sejmowe komisje infrastruktury oraz samorządu terytorialnego i polityki regionalnej projekt nowelizacji ustawy Prawo energetyczne ma zwolnić samorządy z planowania i finansowania oświetlenia dróg ekspresowych i autostrad przebiegających przez teren gminy oraz odcinków dróg krajowych poza terenem zabudowanym.
Przygotowany przez posłów Platformy Obywatelskiej dokument przekazuje to zadanie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad. Tam, gdzie oświetlenie jest konieczne ze względu na zapewnienie bezpieczeństwa ruchu lokalnego: samochodowego, rowerowego i pieszego, obowiązek planowania i finansowania pozostanie w gminach.
Dotyczy to również dróg krajowych przebiegających przez teren zabudowany, które są zazwyczaj na tych odcinkach ulicami. Podobnie ma być z wchodzącymi w skład drogi krajowej ścieżkami rowerowymi i chodnikami poza terenem zabudowy, jeśli wymagają odrębnego oświetlenia. Mają charakter lokalny, więc za ich oświetlenie płacić będzie gmina.